Skolutveckling

Skolutveckling

På skolan i världen

Här beskriver vi de olika skolutvecklingsprojekt som Sandgärdskolan deltar i.

Forskningskonferens

Idéer och infallPosted by Per Selin 2016-04-20 07:36:51
Då var det dags för en ny omgång skolutveckling. Med start idag (eller ja, igår egentligen med ett mingel) står Malmö högskola som värd för Nationell Ämnesdidaktisk konferens (NÄD) under två dagar. Den forskarskola jag en gång gick i har satt samman tre stycken seminarier och i ett av dessa kommer jag att presentera en text som förhoppningsvis skall kunna bli ett kapitel i en bok så småningom. Förutom dessa programpunkter kommer ledande svenska ämnesdidaktiker under två dagar diskutera sådant som perspektiv på synligt lärande och formativ bedömning, lärares professionsvetenskap samt forskningens roll i skolutveckling.

Jag har i ett annat sammanhang diskuterat vikten av att praktiserande lärare deltar i de konferenser som forskningssamhället arrangerar. Man skulle också kunna se det som att det är viktigt att praktiserande lärare är en del av forskarsamhället och man kanske suddar ut gränsen mellan skola - forskarsamhället. När jag och Johan var på BETT funderade jag mycket på vad jag med forskningsintresset fick ut av en tillställning där praktikerna så väldigt mycket stod i centrum (vissa hävdar nog att det inte var praktikerna utan snarare marknaden som stod i centrum, men den diskussionen kan vi väl ta upp nästa vecka). Hur som helst har jag tänkt att vända på BETT-analysen under NÄD och fundera på hur jag med praktikerperspektivet tar till mig innehållet i en konferens som har så tydlig forskningsprägel.

Jag vill alltså försöka se vad en skolutvecklingsintresserad lärare får ut av en ämnesdidaktisk konferens. Frågeställningarna är egentligen de samma som dem vi ställde oss inför BETT; är det försvarbart att åka/skicka praktiserande lärare på konferensen? Får man ut något av det?



  • Comments(0)//skolutveckling.sandgardskolan.se/#post10