Skolutveckling

Skolutveckling

På skolan i världen

Här beskriver vi de olika skolutvecklingsprojekt som Sandgärdskolan deltar i.

Is there a doctor in this room?!

LärandePosted by Per Selin 2018-03-15 11:34:39

Trots att jag inte kan peka på någon speciell titel kan jag se den typiska filmscenen framför mig. En person har svimmat eller hamnat i ett akut sjukdomstillstånd och det behövs hjälp. Fort. Gärna av någon kvalificerad. Tanken slog mig lite när fobasNT18 inleddes i tisdags morse. Där satt jag bland alla NO-lärare och –forskare (tillsammans med folk från Skolverket och något science center). Om det skulle uppstå en situation där det snabbt behövdes en språkdidaktiker kunde jag ställa mig upp och tillhandahålla mina tjänster på nödsignalen ”Is there a language teacher in this room?!” Jag hade nog varit den enda tillgängliga.

Vad kan man då få ut av en konferens som så tydligt riktar sig mot NO- och teknikämnenas didaktik om man är lärare i svenska och engelska? En hel del visade det sig. I den första keynote-föreläsningen presenterade Dr Helge Dresch resutat från studier där elever använde sig av teleologiska och antropomorfologiska förklaringar till naturvetenskapliga företeelser. De gav alltså naturvetenskapen mänskliga egenskaper som inre vilja. Giraffen har utvecklat lång hals för att den vill nå de höga grenarna eller positivt laddade atomkärnor lockar till sig och dra åt sig negativt laddade elektroner. Detta är för mig samma självmål som att förenkla för eleverna av välvilja och göra det så mycket så att generalisering inte längre går att göra. Att kalla preteritum för dåtid till exempel. Funkar kanske till viss del, men blir svårt när andra språk skall diskuteras.

Onsdagens keynoteföreläsare doktoranden Ulrika Ryan från Malmö universitet pratade om digitala verktyg i matematikundervisningen. Hon sade att hon kände sig som en katt bland hermelinerna som matematiklärare bland alla NO-människor. Jag förstår vad hon menar… Det bjöds på en gedigen genomgång av datorstöd och en metafor som användes kommer jag ta med mig. En pensel kan användas till många olika saker. Allt från att måla en vägg till att måla et konstverk. Avgörande är ens kunskaper och mål med verksamheten. För Ryan var penseln en metafor för datorn och för mig kan det vara såväl dator som ordinlärning som en massa andra företeelser. Det är användningsområdet som avgör, inte verktyget i sig.

Blev det någon kultur i Norrköping då? Absolut. Till att börja med var konferensen lagd i lokaler som angränsade till den vansinnigt vackra och dramatiska miljön runt de gamla industribyggnaderna som kantar Motala ström genom centrala staden. Det är svårt att argumentera emot påståendet att ”vi har Sveriges vackraste campus”. Kulturdel 2 kom när Jonas och jag gick från hotellet dag 2. ”Kan undra om Broadway finns på riktigt?” funderade Jonas när vi pratade om Eldkvarn (som vi gjorde en del under de två dagarna). ”Tja,” sade jag och tittade upp. ”Det skulle ju kunna vara denna gatan?” Vi gick då på Bråddgatan och bara en liten bit längre fram såg vi etablissemanget Café Broadway på höger sida. Det fick bli en kaffe och chokladboll där när vi väntade på tåget. Tyvärr hade vi redan ätit lunch, vilket uteslöt en legendarisk äggmacka, men det var inget tvivel om att detta var stället där Eldkvarn en gång inledde sin karriär. Kan undra om det var här Plura fick idén om att göra matlagningsprogram i TV med bar överkropp också?

Vår egen presentation? Jodå. Det kändes som att publiken var intresserade och framförallt av e-boksskapandet i GIGS-projektet. Det är väldigt roligt att bli igenkänd också. ”Jag såg er presentera på Lärarnas forskningskonferens i höstas”.

Tack till NATDID på Linköpings universitet för två intressanta och givande dagar. Vi har fått massor med intryck och inspiration. Nu drar vi igång ett nytt forskningsprojekt.






  • Comments(0)//skolutveckling.sandgardskolan.se/#post50