Skolutveckling

Skolutveckling

På skolan i världen

Här beskriver vi de olika skolutvecklingsprojekt som Sandgärdskolan deltar i.

Reflektion BETT2016

FöreläsningarPosted by Johan Larsson 2016-01-25 10:34:37
Nu har jag snart varit hemma i två dygn och tankarna från London och BETT2016 börjar skapa någon form av helhet.

Jag som inte varit i London på 27år hade mycket atmosfär att insupa, men de flesta intrycken är ändå från mässan.

Jag som varit på både SETT och BETT måste säga att det är stor skillnad. Bett är definitivt mycket större, men ur ett lärarperspektiv så tror jag att SETT faktiskt är bättre. Det var mer input och praktiskt att ta med sig direkt till klassrummet på SETT än på BETT. Ur perspektivet som IT-ansvarig och med ambitioner att min skola skall ligga i framkant när det gäller skolutveckling och teknik så måste jag säga att BETT är oslagbart.

Vi har fått se att projektorer och smartboards är helt utdött på BETT, det var det inte på SETT för ett par år sedan när jag var där. Dessa har idag blivit ersatta av touchkänsliga gigantiska SMART-TV-apparater. Dessa är såklart jättedyra i inköp, men när man börjar räkna på en kortprojicerande projektor en smart board och licenser så skiljer det inte mycket på det och på en 75" touchscreen. Detta är framtid tror jag.

Tekniken att ge sina användare rätt information på rätt plats med hjälp av bluetooth har nu blivit allmänt tillgänglig. Jag fick själv tag på två iBeacon som skall testas inom kort.

Föreläsningarna som jag besökte handlade egentligen om 3 teman.

1 STEM, Science, Technology, Engineering and Mathematics. Britterna har på riktigt förstått bristen av elever som vill jobba inom yrken relaterade till NO/Teknik och matematik. Det görs också stora satsningar på att få flickor intresserade inom området.

2. Programmering, ICT is old, welcome the dawn och programming. Att bara göra med tillgänglig teknik är passé, det skall skapas egna lösningar med hjälp av datalogiskt tänkande. BBC i samarbete med Microsoft förser samtliga lärare och alla elever i årskurs 7 med en BBC Micro:bit, ett litet programmerbart kort som kopplat till datorn kan agera både input och outputkälla. Ashäftigt men kanske inte en silverbullet. Däremot så kommer det säkert att trigga intresse för teknik och ett otal nya användningsområden av kidsen i GB.

3. Prylar och teknologi. - Att sälja in sitt koncept genom att göra en föreläsning där man produktpalacerar och gör sin teknologi till oumbärlig för att öka kunskapsnivån eller uppnå ett specifikt kursplanskrav.

Sammantaget så får mässan fem iPads av fem möjliga, men jag kan verkligen inte förstå de skolor som skickar ett helt kollegium till BETT, det är inte kostnadseffektivt. Men skicka ett par representanter, teknikintresserade och med skolutveckling för ögonen så kan skolan få mycket ny input och nya tankar.


//Johan



  • Comments(1)//skolutveckling.sandgardskolan.se/#post9

Mer programmering på BETT

TeknikPosted by Johan Larsson 2016-01-22 21:31:19
BETT Fredag Dagen inleddes för mig med en föreläsning 10.15, How coding supports problemsolving in the curriculum. Grundanledningen till britternas kärlek till kod är inte bara att det är med i deras kursplan. Britterna har insett att bristen på ingenjörer är så påtaglig att det måste ageras nu! Man kan börja med förståelse av datalogisk tänkande eller datalogisk problemlösning från tidig ålder. Man behöver inte ens ha tillgång till ett digitalt verktyg. Det går att jobba med vägbeskrivningar eller andra instruktioner. Föreläsaren hävdar att ICT är att lära eleverna använda befintlig teknik ledans kodning är till för att lära eleverna skapa eget material. Värt att kolla är Discovery education som låg som grund för föreläsningen. http://www.discoveryeducation.com




Jag var på föreläsning om microsofts nya platta och one note där de simulerat ett Hogwarts med magiska föreläsningar. Coolt men knappast aktuellt för vår undervisning.




Vidare så var jag på en föreläsning om digitala instrument för att samla vetenskaplig data till fysik, biologi och kemi. Fantastiskt och jättehäftigt, men dyrt. http://minisite.einsteinworld.com/


Vidare så har jag hunnit över dem flesta utställarna. Mycket handlar om lärplattformar, skrivarlösningar och säkerhetslösningar, resten handlar om STEM och programmerbara prylar. Detta är såklart min uppfattning med mina glasögon på. Andra kan såklart ha helt andra uppfattningar. Detta inlägg är skrivet på kvarterspubben där vi har tillgång till wi-fi detta är inte en självklarhet på vårt hotell. Tyvärr vägrar iPaden att lägga bilder på bloggen så det får jag komplettera med i morgon när jag har wi-fi till datorn. Tack för idag. Imorgon blir det hemfärd. //Johan



  • Comments(0)//skolutveckling.sandgardskolan.se/#post7

STEM

S.T.E.MPosted by Johan Larsson 2016-01-21 16:32:04
BETT Torsdag.

Egentligen kan dagen summeras med en enkel mening: Total information overload! Känslan av att bli fullständigt överväldigad av mängden utställare och föreläsningar. Efter att ha blivit väl omhändertagna på tuben så att vi lätt hittade rätt så inleddes dagen men en föreläsning om hur skolorna kan öka intresset hos flickor för STEM vilket står för Science Technology Engineering and Mathematics. En intressant föreläsning som egentligen utmynnade i att bemöta alla ellever på ett könsneutralt sätt och uppmana flickor att ge STEM en chans.

Min andra föreläsning, To beacon or not to beacon handlade om att göra skolan interaktiv. Detta kan genomföras med små elektroniska sensorer som skickar information via bluetooth. Man kan hämta hem appar för olika ändamål och lätt programrea innehållet i sensorerna till det man vill ha. Föreläsarens @chrispenny favorittapp för detta hette locly. Föreläsaren utlovade en bluetooth beacon till den i publiken som kunde komma på ett innovativt sätt att använda den som han inte redan nämt. Jag föreslog att man kunde använda den ihop med synskadade, jag vann och fick en hel låda dvs 2st. grymt häftigt. Funkar med nästan alla typer av enheter.


En tredjedel av ytan på mässan har jag gått igenom, MYCKET handlar om NO, Teknik och MATTE. Men störst är nog programmering. Alla elever i årskurs 7 och alla lärare i England kommer att få ett litet kretskort som heter microbit, detta är ett programmerbart kretskort som kan både ta emot och skicka signaler. ASHÄFTIGT, och kommer det bli tillgängligt i Sverige så vill jag ha. Microsoft och BBC är sponsorerna bakom denna satsning i England.

En av föreläsningarna handlade om hur man kan lära ut STEM via plattor. Jag är lite tveksam till denna föreläsning då de använde sig av datorer för att visa istället för t.ex iPads. Vissa av programmen fungerade dessutom inte på iPads bara på datorer.

Ett häftigt fysiksimuleringsprogram hittar ni på http://scuzzstuff.org/oe_cake/ fler länkar kommer senare.



  • Comments(0)//skolutveckling.sandgardskolan.se/#post3